lørdag den 2. november 2013

Kemisk peeling - aldrig mere klassiske skrubbemasker!


Peeling, eksfoliering, skrub... Kært barn har mange navne?

En kemisk peeling kan sammenlignes med en klassisk skrubbemaske med små sandkorn. Skrubbemasken har nemlig til formål at peel'e det yderste lag af døde hudceller fra huden, sådan at huden igen kan ånde frit og ubesværet. En klassisk skrubbemaske kan godt være lidt for voldsom mod sart hud, idet den skal masseres rundt i ansigtet, sådan at sandkornene kan slibe huden. En kemisk peeling er her modsat, idet den "sliber" huden uden brug af sandkorn og uden brug af massage, og derved er meget mild mod huden. En kemisk peeling indeholder en slags syre, som går kemisk ind og ætser de døde hudceller væk. Det lyder måske ret voldsomt, men fabrikanterne har sørget for, at mængden og koncentrationen er meget mild, sådan at cremen ikke skader noget! :-) Dog er det vigtigt at huske, at den kemisk peeling kun virker så længe den er på huden, derfor skal man gå efter et produkt, som ikke skal vaskes af igen. 

Der er to former for kemisk peeling
1) AHA peeling (= Alpha Hydroxy Acid)
2) BHA peeling (= Beta Hydroxy Acid) 

AHA-peeling er bedre kendt som peeling med frugtsyre (i pære og æbler hedder den malic acid, men hvis syren stammer fra appelsiner og citroner, hedder den citric acid), AHA-syre findes også i mælk (lactic acid) og i sukkerrør (glycolic acid). AHA-peeling bruges til folk som ønsker en glattere og strammere hud, og som ønsker at minimere fine linjer og pigmentfejl skyldet ældning  Den er også oplagt til folk med solskadet hud. 

I modsætningen til AHA-syre findes der kun én slags BHA-syre, nemlig salicylic syre, der stammer fra pilebark og birkebark. BHA-syre er oliebaseret og egner sig derfor rigtigt godt mod urenheder. Fordi den er oliebaseret kan den arbejde sig ned i hudens porer og rense ud indefra. Hvis peelingen var vandbaseret ville den modarbejde hudens naturlige fedtproduktion netop de steder og ikke trænge igennem. 

Det vigtige i forhold til kemisk peeling er ikke i hvilken form den kommer i. Syren kan sagtens inkluderes i cremer, i skintonics, på sprayform eller i makeup. Fx har Maybelline lavet en relativ ny BB creme (Maybelline Dream Pure BB Creme), som indeholder 2 % salicylic syre. 

Ingredienserne er ikke altid nok...
Men bare fordi nogle af de ovenstående ingredienser står bag på en creme, en skintonic eller en maske er det ikke ensbetydigt med at produkter så også virker! Når man fx vil købe en BHA-syre er det vigtigt, at finde et produkt som har en salicylic syre koncentration mellem 1 og 2 %, OG at pH-værdien ligger i mellem 3 og 4. Hvis pH-værdien bliver for høj - for neutral - går syredelen lidt af produktet og virker derfor ikke.

Kemisk peeling er for mig blevet et skelsættende produkt
Lige siden 12 års alderen har jeg været påvirket af en forhøjet talgproduktion, som resulterede i en masse urenheder. Det startede faktisk allerede for mig, da jeg var baby... Som spæd havde jeg også en forhøjet talgproduktion, som dengang bare gav mig eksem over hele kroppen... Men talg tilsat hormoner giver en sikker sejr for problemhud, og jeg var vinderen. Desværre. Som teenager prøvede jeg alverden for at komme mine hudorme og bumser til bunds, men alt var ligegyldigt, og til sidst opgav jeg håbet. Jeg skippede derefter alle former for ansigtsrens og lod naturen går sin uretfærdige gang, og resten skjulte jeg efter bedste evne med makeup. En smule hjalp det selvfølgelig, at jeg i tiden op til mit bryllup endelig begyndte at rense min hud igen - denne gang efter en kosmetologs vurdering af min hudtype. Fordi alt er så voldsomt dyrt op til et bryllup valgt jeg at spare på hudplejen, derfor blev det "blot" Matas' rensemælk og skintonic til tør og sart hud. Jeg brugte i forvejen dengang også den lyserøde creme fra Clinique (Clinique Moisture Surge Intense, som jeg fortsatte med. Selvom urenhedsmængden blev betydelig mindre af at rense min hud, kom jeg aldrig rigtig talgknopperne eller hudormene til bunds. Og det er her, at den kemiske peeling kommer ind i billedet.

Jeg fortalte min svigerinde, at jeg skulle til Paris på bryllupsrejse, og hun foreslog mig at købe La Roche Possay Effaclar Duo creme med hjem, da den skulle være god til folk med urenheder. Uden helt at vide, hvad jeg købte for et produkt, købte jeg det naivt, men wauw! Der gik ikke særlig lang tid før, jeg kunne se en tydelig effekt på mine hudorme på kinderne og næsen. Min hud begyndte faktisk at opføre sig pænt. For første gang i 10 år! Efter at jeg så begyndte at google mit nye produkt, fandt jeg ud af hvorfor. Effaclar Duo Creme er en BHA-peeling med 2% salicylic syre. Grunden til at jeg ikke genkøbte dette produkt efter at have gladeligt tømt den, skyldes min mistanke for, at pH-værdien måske var for høj... Jeg har dog intet rigtigt belæg for dette andet end, at nogle lidt tvivlsomme pH-strips fra min skoles fysiklokale gav den en pH-værdi på 5,5! Min jagt på den perfekt BHA-peeling fortsatte derfor.

Som I kan læse i mit blogindlæg om min nuværende hudplejerutine endte mit valg på Cliniques Mild Clarifying Lotion, der dog desværre kun indeholder 0,5 % salicylic syre, men tilgengæld har en lovet pH-værdi på 2,9, hvilket er perfekt! Mine egne tvivlsomme pH-strips gav den en pH-værdi på 4,5. Umiddelbart er min oplevelse, at min hud er blevet endnu bedre siden jeg skiftede over til min nye rutine - jeg har endnu færre talgknopper og hudorme nu. Jeg er glad!

Jeg har ikke selv nogen direkte erfaring med AHA-syre, men hvis jeg skal anbefale et produkt, som jeg har læst utrolig meget godt om, ville det være Avène Cleanance K, som kan købes på apoteket til 140 kr. for 40 ml. Avène oplyser endvidere, at pH-værdien er 3,5. Det gode ved Avène Cleanance K er, at den både indeholder AHA- og BHA-syre, men dog primært AHA-syren. Grunden til at jeg ikke har testet denne endnu, er fordi fine linjer og pigmentfejl ikke er mine problemområder :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar på forhånd! :-)