onsdag den 26. februar 2014

MAC concealere - hvornår skal man vælge NW eller NC?

MAC farvekoder alle deres foundations og concealers efter om de indeholder kolde eller varme undertoner.

NW er en forkortelse for Neutral Warm - dvs. neutral med varme undertoner. 
NC er en forkortelse for Neutral cool - dvs. neutral med kolde undertoner. 

Og så kommer spørgsmålet selvfølgelig: "Hvordan ved man om man er varm eller kold"? Der findes længere forklaringer på netop dette spørgsmål. Dette spørgsmål er dog ikke specielt relevant at svare på i forhold til hvilken concealer man skal vælge, så jeg undlader at forklare mig tydeligere her. Skriv gerne i kommentarboksen, hvis I er interesseret i et indlæg om kolde og varme undetoner :-)

Varme undertoner indeholder røde/orange/lyserøde toner, mens at kolde undertoner læner sig op af den gule skala. 
Når man skal vælge concealer kan det være en fordel at vælge concealer udfra formålet og undertonerne.

NW20 og NC20
En concealer til rander under øjene skal dække nogle mørke nuancer af grøn, lilla og blå. Normalt siger man, at gul udligner blå - og det er også rigtigt, men hvis man er bleg (som stort set alle danskere er...), vil det være bedre at vælge en concealer som læner sig op af de varme undertoner til randerne under øjnene. Man kan også sige det på en anden måde: Blå er en kold farve, og den skal neutraliseres med varme :-) Helt optimalt ville det selvfølgelig være at gribe efter en orange farve til at dække randerne, så man både får varmen og det gule. Så er du på jagt efter en concealer fra MAC til at dække under øjnene gå efter en som er NW.

Jeg bruger selv MAC Studio Finish Concealer i NW 20 til at dække mine rander under øjnene. Det er lidt sjovt med mig, for alle de andre anmeldelser, som jeg læser af denne concealer, står der, at den ikke egner sig til under øjnene, da den er for tyk, og man i stedet skal gå efter prolong wear concealeren... Men hvis man læser dette indlæg (her), fremgår det tydeligt, at Prolong Wear Concealeren ikke er god til mig. Jeg oplever derimod ingen problemer med at bruge den tykke Studio Finish fætter her :-)

Concealere som skal bruges til at dække bumser eller anden rødme i huden skal selvfølgelig ikke være varme i undertonen, da det blot vil forstærke den røde farve. Gå i stedet efter de kolde undertoner her - altså NC hos MAC.

Til bumser, urenheder og anden rødme bruger jeg selv MAC's Prolong Wear Concealer i NC20.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar på forhånd! :-)