torsdag den 22. august 2013

Kosmetik symboler: Kender du betydningen?

Holdbarheden på lipgloss, foundation, flydende håndsæde, leave-in-conditioner, shampoo, body wash, body lotion, creme øjenskygger, fast øjenskygger, primer potion, mineral blush, neglelaksfjerner, tandpasta, mascara osv.
Måske virker det lidt skørt, at jeg som en såkaldt makeup interesseret pige ikke vidste, hvad ovenstående symbol betød indtil for ganske nyligt. Men denne blog er ærlig snak - derfor dette indlæg. Så sent som på sommerens spejderlejr sad jeg og studerede mine kosmetik produkter og stødte gang på gang på en mærkelig kop-lignede symbol med et M. Jeg spurgte de øvrige piger i mit telt, om de tilfældigvis vidste hvad det betød, men heller ikke de kunne hjælpe mig. Jeg gættede lidt på at det måske var en mængde betegnelse eller noget i den stil, eller holdbarheden... Men den plejder da ellers bare ikke at blive forkortet som stort M. Jeg ville have det til at være mdr., hvis der skulle være måneder. I fredags var jeg ovenikøbet også hjemme hos en anden makeup veninde, og hun kunne heller ikke hjælpe mig med det dumme symbol. Men efter en tur i Matas, hvor jeg klagede lidt over et produkt, jeg mente var udtørret, fortalte salgsassistenten at det kunne produktet ikke være, idet det kunne holde sig så og så lang tid efter åbning, jf. dette symbol, og fordi produktet var helt nyt.

Endelig et svar på min undren! Måske havde det hjulpet, hvis bare jeg kunne fransk. I Frankrig (eller dvs. på min Embryollisse creme) har de nemlig oversat det engelske M med det franske "mois", der betyder "måned". Nå, men tænkte i hvert fald, at jeg ville dele min nye viden med jer andre, i tilfælde af at andre også skulle undre sig. :-)


Med svaret på holdbarheds logoet blev min nysgerrighed pirret nok til, at jeg nu skulle kende til betydningen til de andre symboler som kan findes på makeup. Det næste spørgsmål ved symbolet af en bog? For hvad var det nu, at man skulle læse? Min første tanke var, om det var fordi produktet indeholdte nogle "farlige" og allergifremkaldende ingredienser, som man lige skulle læse op på. 

Symbol hos bl.a. lipgloss, lipliner, mascara og creme øjenskygge.
Men nej, også her var jeg kaldt i byen. Symbolet med bogen og hånden henviser dog til at ingredienslisten skal læses andet steds. Symbolet ses på små produkter, hvor der simpelthen ikke er plads til ingredienslisten.


En anden detalje jeg opdagede i min studering var, at MaxFactor også lige har inkluderet et symbol på deres linerer om, hvorvidt produktet er til læberne eller øjnene. Meget smart faktisk. Dette ses ikke hos nogle af de andre eyelinere som jeg ejer fra andre mærker (Urban Decay, Clinique, Sephora, Gosg og L'Oréal).

Ekstra symboler hos MaxFactor



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak for din kommentar på forhånd! :-)